• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 3 آبان 1400
کد مطلب : 143680
+
-

خبرهای کوتاه / مرغابی سانان؛ پیش قراولان پرندگان مهاجر گیلان

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: بیشتر پرندگان مهاجری که تاکنون به زیستگاه های زمستان گذرانی استان وارد شده اند، از نوع مرغابی سانان هستند. ساسان اکبری پور در گفت‌وگو با ایسنا،  از ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه های مختلف استان خبر داد و گفت: مرغابی سانان بیش از دیگر پرندگان در زیستگاه های استان فرود آمده اند. وی افزود: خوتکا، چنگر و پرندگان شکاری ازجمله پرندگانی هستند که تاکنون به استان گیلان وارد شده اند و زیستگاه های ارزشمند گیلان را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده اند. وی یادآور شد: هنوز هیچ مجوز شکاری صادر نشده و کسی حق ندارد برای شکار پرندگان اقدام کند. درصورت مشاهده با متخلفان، برخورد قانونی انجام خواهد شد.

 ۲۵۰ پرونده تخلف زیست‌محیطی در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری درخصوص نحوه مواجهه با متخلفان زیست‌محیطی، گفت: قوانین محکمی در این خصوص وجود دارد و مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان، به‌صورت شبانه‌روز در مناطق مختلف استان نظارت دارند؛ به‌طوری که طی 6‌ماه نخست سال، حدود ۲۵۰ پرونده تخلف در زمینه‌های مختلف مانند آلودگی محیط‌زیست، تخریب، شکار و صید غیرمجاز ثبت شده است. شهرام احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص نحوه مواجهه با متخلفان زیست‌محیطی، گفت: در برخی از نقاط مانند تالاب‌ها، از امکانات نوین برای ارتقای حفاظت فیزیکی استفاده می‌شود، متخلفان این استان سریعا به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند و مجازات‌های مربوطه برای متعرضان به عرصه‌های محیط‌زیست تعیین می‌شود.

  هوای پاییزی در ۱۰ استان کشور
هواشناسی امروز برای ۱۰ استان کشور بارش باران پیش‌بینی کرد. از اواخر دوشنبه و طی روز سه‌شنبه بارش در گیلان و مازندران شدید و دریای خزر مواج و توفانی خواهد بود. به گزارش مهر، دوشنبه با شمالی شدن جریان هوا روی دریای خزر، در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و در ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان بارش باران، وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین سه‌شنبه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بارش باران و در اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات و دامنه‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز بارش پراکنده رخ می‌دهد.

   معضل تلف شدن گله‌ای پرندگان مهاجر خراسان جنوبی
رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: با سرد شدن هوا و ورود پرندگان مهاجر به مناطق گرم تر، احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های طیور در کشور افزایش می‌یابد. هادی کاووسی به ایسنا، افزود: پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری به طیور بومی و صنعتی هستند و این شبکه برای کنترل کانون‌های احتمالی آلودگی و به‌منظور به حداقل رساندن انتقال ویروس به سایر پرندگان، رصد و پایش تالاب‌ها و آبگیرها را در این فصل تشدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید